Introductieweek - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Karin, Marissa en Nol - WaarBenJij.nu Introductieweek - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Karin, Marissa en Nol - WaarBenJij.nu

Introductieweek

Blijf op de hoogte en volg Karin, Marissa en Nol

16 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Grabouw

Afgelopen week hebben we met alle studenten van de HAN een introductie gehad. Nadat ook de laatste studenten op zondag waren aangekomen en op maandag de auto’s hebben gehaald kon dinsdag de intro beginnen. De eerste twee dagen hebben we veel uitleg gehad en activiteiten gedaan bij de Elgin Learning Foundation. Tijdens deze dagen hebben we elkaar beter leren kennen en stil gestaan bij de verschillen tussen Zuid-Afrika en Nederland. Ook kwam er een man vertellen over verschillende reizen die wij tijdens de vakantie kunnen gaan doen en dit is iets wat wij ook zeker willen gaan doen.

Op woensdag middag hebben we een township in Grabouw bezocht wat erg indrukwekkend was. De mensen hier waren erg vriendelijk en de kinderen vonden het geweldig om met onze groep mee te lopen. Wat erg grappig was was dat de lokale bevolking ook volop foto’s van ons nam en wij niet alleen van hun.

Donderdag zijn we naar onze stagescholen gegaan om kennis te maken. De scholen waarop we stage gaan lopen zitten aan de rand van Grabouw en is een stukje rijden. Op maandag en dinsdag zullen wij stage gaan lopen op de Dennegeur en op woensdag en donderdag op Maxonia. De leerkrachten stonden gelijk open voor ons en we werden goed ontvangen. Op beide scholen gaat Nol in grade 6 (groep 8), Marissa in grade 5 (groep 7) en Karin in grade 4 (groep 6) stage lopen. Na met beide scholen kennis gemaakt te hebben zijn Karin en Marissa gaan shoppen terwijl Nol naar de tandarts moest.

Op vrijdag zijn we met zijn alle naar Kaapstad geweest. Hier was het prachtig weer terwijl het in Grabouw regende (wij wonen aan de verkeerde kant van de berg). We hebben verschillende delen van de stad gezien en genoten van het uitzicht. Ook zijn we naar het district six museum geweest waar er wordt stil gestaan bij de rol van deze wijk tijdens de apartheid. Als lunch zijn we wezen eten bij Mzoli’s waar 3 op reis ook is geweest. Hierna zijn we snel richting Grabouw gegaan om onze spullen te pakken voor het kamp.

Op de vrijdagavond van het kamp hebben we een aantal korte introductiespellen gespeeld en daarna hebben we nog zo’n 2 uur met de hele groep een djembe workshop gehad. Zaterdag overdag hebben we enorm veel teambuilding activiteiten gedaan. Mede door de enorme warmte (38 graden) was dit erg zwaar, maar ook erg leuk. In de avond zijn we naar het valentijnsfeest geweest van Paddy. Paddy is de area coördinator van Grabouw bij wie we met alles terecht kunnen. Allemaal netjes gekleed gingen we naar het feest waar ook veel Afrikaanse mensen waren. Dit was echt enorm tof, we hebben allemaal veel gedanst en nieuwe mensen leren kennen. Paddy was de hele avond aan het zingen met zo nu en dan ook een Nederlands liedje in het Engels, zoals zij gelooft in mij (She believes in me).

De volgende ochtend waren we allemaal iets minder energiek door het feestje van de avond daarvoor, maar desondanks hadden we wel weer flinke activiteiten voor de boeg. Als eerste begonnen we met een survival parcours op zo’n 7 meter hoogte. Daarna mochten we als afsluiter van het kamp een soort militaire hindernisbaan ondergaan. Waar we onder andere fijn onder netten konden kruipen waar water en modder onder lag en door een tunnel met wederom water en modder mochten gaan.

Moe maar voldaan liggen we nu redelijk voor pampes maar desondanks gaan we zo nog even een paar potjes weerwolven met de andere Grabouwers. Morgenochtend begint voor ons de stage op de Dennegeur waar we alle drie erg veel zin in hebben. Na deze week zullen we al onze stage-ervaringen en indrukken vertellen.

Voor nu een erg warme groet uit een zonnig Grabouw,

Marissa, Karin en Nol.