Ons doen baie dinge dus die tyd vlieg! - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Karin, Marissa en Nol - WaarBenJij.nu Ons doen baie dinge dus die tyd vlieg! - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Karin, Marissa en Nol - WaarBenJij.nu

Ons doen baie dinge dus die tyd vlieg!

Door: Marissa en Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin, Marissa en Nol

18 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Grabouw

We zijn nu weer een paar weken verder er vonden het wel weer tijd voor een nieuw reisverslag.

Stage is ondertussen echt op gang. We beginnen met lessen geven (wel in het Engels) en zijn druk bezig met remedial teaching en de school tuin. Op Dennegeur hebben we de opdracht gekregen om door middel van ervaringsgericht werken de schooltuin te verbeteren. Dit houdt in dat leerlingen die veel moeite hebben met leren toch positieve ervaringen op kunnen doen door te werken met hun handen. Ook wil de school de leerlingen die moeite hebben met samenwerken hierin laten werken om dit juist te verbeteren. Een leuke uitdaging voor ons. Vandaag hebben we onze handjes vies gemaakt en het meeste onkruid en gras is uit de tuin! Dit hebben we niet alleen gedaan maar samen met twee tuinmannen die er werken en een aantal kinderen. Volgende week kunnen we beginnen met het aanleggen van de schooltuin en daarna kunnen we met de kinderen aan de slag!

We zitten hier nu bijna 1,5 maand. De schoonmaakster is gisteren voor het eerst langs geweest. Waarschijnlijk was ons huis wel erg smerig want na 5 uur poetsen heeft ze ons huis weer verlaten. Dat voor 150 rand (ongeveer 10 euro).

In de weekenden doen we veel leuke dingen. Vanaf waar we gebleven zijn beschrijven we kort wat we verder in de weekenden hebben gedaan.

Zo hebben we o.a. pinguïns gezien en zijn we bij Kaap de goede hoop geweest. Natuurlijk hebben we daar een foto gemaakt maar helaas is deze foto mislukt doordat er een vrijend stel op de achtergrond staat. We moeten daar dus nog maar een keer heen maar dat vinden we helemaal niet erg want de omgeving is geweldig! Op de terugweg zijn we nog een groep baboons tegengekomen. Een van deze baboons wilde ons wel van dichtbij bekijken en besloot op onze auto te gaan zitten.

Het weekend daarop zijn we bij Paarl mountain geweest. Een heel mooi natuurreservaat waar we gewandeld hebben en geluncht met de groep studenten. Daarna hebben we een wijnproeverij gedaan in Stellenbosch en daarna zijn we daar nog op stap geweest. In Stellenbosch zijn we uiteten geweest in een studenten café. We hebben hier een heel deel van de avond gezeten. Rosé werd besteld in pakken en op een gegeven moment kwam ook de waterpijp op tafel en voor we het wisten zaten we drankspelletjes te spelen met een aantal studenten uit Stellenbosch zelf. Een goed begin van de avond!

Dit weekend hebben we afgesloten door het plaatsje Strand te bezoeken. Het was net te winderig om op het strand te liggen dus zijn we maar op een veel te luxe terras gaan zitten. Hier wilden we 1 drankje doen maar toen we nog bitterballen op de kaart zagen, zijn we nog even blijven hangen. 1 drankje werden toch iets meer drankjes en Nol is aan de speciaal biertjes gegaan. Toch moeten we nog een keertje terug zodat Nol ook het laatste speciaal biertje kan proeven die hij nog niet op heeft! Dit was de eerste dag die we echt met zijn drieën hebben doorgebracht. Wat ook heel gezellig was!

Afgelopen weekend zijn we in Hermanus geweest. Hier hebben we heerlijk op het strand gelegen en hebben we wat gegeten bij ‘Dutchies’. Een leuk restaurantje bij de zee. Wat helemaal leuk was, is dat we hier kroketjes konden eten!
Ook hebben we afgelopen weekend een voetbalwedstijd gespeeld tegen mensen uit Khayelitsha, een township bij Kaapstad. In dit township wonen meer dan 2 miljoen mensen. Toch waren de voorzieningen duidelijk beter dan het township die we hadden gezien in Grabouw, waar wij wonen. In Kyayelitsha hebben alle mensen hun eigen water en toilet. Ook zijn hier de meeste huisjes van steen gebouwd.

’s Ochtends vroeg zijn we met zijn drieën op weg gegaan naar Khayelitsha, doordat we een afslag te vroeg hadden genomen op de snelweg waren we een beetje verdwaald. We hebben een politieagent die we tegen kwamen om de weg gevraagd. Vervolgens kwamen er nog drie andere agenten bij en zij hebben met zijn vieren gekeken hoe wij moesten komen bij ‘Lungi’s bed and breakfast’ want een straatnaam hadden we niet! Uiteindelijk zijn we onder politiebegeleiding op de juiste bestemming aangekomen. Waar Lungi al op ons stond te wachten! Eerst hebben we een rondleiding door het township gehad en vervolgens een voetbalwedstrijd gespeeld tegen de lokale mensen. Helaas hebben we deze wel verloren met 4-2. De dag hebben we afgesloten met een braai in het township. Hier hebben we met kindjes gespeeld die allemaal graag door ons opgetild wilden worden.

’s Avonds zijn we op stap geweest in Kaapstad. We zijn o.a. in een ontzettend leuke club geweest met uitzicht over Kaapstad.

Aankomend weekend gaan we weer richting Kaapstad. We gaan naar het Holi colour festival en de volgende dag gaan we de tafelberg beklimmen. Die week daarop is het al weer tijd voor onze eerste reis! We gaan 10 dagen reizen. In deze 10 dagen gaan we de garden route doen. Tijdens de garden route gaan we veel op Safari, zelf zullen we dan een nacht in de tent tussen de dieren verblijven!
We hebben er zin in!

Groetjes ons.

• 18 Maart 2014 - 17:02

Carina:

Ben supertrots op jullie! xxx

• 18 Maart 2014 - 18:42

Natalie:

oh, wat zal jij genieten!!! leuk om je verslag te lezen en leuk om zo op de hoogte te blijven.....groetjes!