Maar weer even een update uit Zuid-Afrika - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Karin, Marissa en Nol - WaarBenJij.nu Maar weer even een update uit Zuid-Afrika - Reisverslag uit Grabouw, Zuid-Afrika van Karin, Marissa en Nol - WaarBenJij.nu

Maar weer even een update uit Zuid-Afrika

Door: Karin

Blijf op de hoogte en volg Karin, Marissa en Nol

25 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Grabouw

Nadat we terug thuis waren van het kamp ‘Back to Basic’ hebben we nog even lekker in de zon gelegen. Sproeier aan en zonnen maar! Totdat er op een gegeven moment geen water meer uit de sproeier kwam. Toch maar even naar binnen om te kijken of er nog water uit de kraan kwam. Ook uit de kraan kwamen nog maar een paar druppels water en ook de wc spoelde niet meer door. Ons water was op! In Nederland is er altijd genoeg water. Hier moeten we zelf water kopen. Ondanks dat het zondag was, was er nog wel een winkel open om water te kopen. (dat doe je hier in de winkel )

Vorige week maandag zijn we met stage begonnen. We lopen stage op twee verschillende basisscholen in Grabouw. Op Dennegeur primêre skool en op Maxonia. Dit zijn twee farmer skools in Grabouw. Het zijn farmer skools omdat de meeste ouders van de kinderen farmers zijn, zij werken op een van de vele appel of peer boerderijen hier in de omgeving. Omdat zij seizoenswerk doen, komen en gaan de kinderen.

We lopen stage in grade 4,5 en 6. Tussen de groepen is er een enorm verschil in het lesgeven. De sfeer in de klas varieert van gezellig tot beroerd (aldus Nol) Bij de jonge leerkrachten zien we hele leuke werkvormen die we zeker mee kunnen nemen naar Nederland.

Marissa en Karin hebben al een les gegeven over Nederland. Dit waren erg leuke lessen en de kinderen waren erg enthousiast. Ze waren enorm verbaast dat sommige woorden zo op elkaar lijken. (Goeie môre – goede morgen, hoe gaan dit met jou? Hoe gaat het met jou?, dankie, dankjewel) En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Toch hebben we wel last van een taalbarrière. Vaak begrijpen de kinderen ons niet goed als we Afrikaans (proberen te) spreken. Onze uitspraak is te Nederlands. We hebben het lied hoofd, schouders, knie en teen met de kinderen gezongen wat ook erg in de smaak viel. Vervolgens gingen de kinderen uit Karin klas ook het Nationale volkslied van Zuid-Afrika zingen en wilden ze ook graag het Wilhelmus horen. (dat was een minder groot succes :p)

Afgelopen weekend hebben we het nachtleven in Kaapstad al een beetje verkent. Met de groep Nederlandse studenten zijn we uit eten en op stap geweest in Longstreet. Tijdens het uitgaan waren er behoorlijk veel zakkenrollers actief dat hebben we bij verschillende mensen in de groep gemerkt. Sommigen merkte het op tijd en anderen helaas te laat.

Aankomend weekend gaan we pinguïns bekijken en sightseeing naar kaap de goede hoop. Ook hebben we nog twee verjaardagen te vieren en is het in Grabouw een mooie 30 graden. We zullen ’s middags dus wel weer lekker in de zon liggen!

Groetjes ons!

Ps. Nol is boos op de KNVB.